Microsoft Research heeft een bètaversie van Kodu voor de pc uitgebracht. Kodu is een programma waarmee kinderen zelf spellen kunnen maken. Het maakt gebruik van visuele elementen om een interactieve spelwereld te creëren.

Kodu kwam voor het eerst uit op 30 juni 2009 voor de Xbox 360, en is opgetrokken rond Microsofts cross-platform XNA-framework. Met een systeem van iconen en kleuren is het mogelijk om karakters en objecten in het spel op elkaar te laten reageren, waarmee de gebruiker betrekkelijk eenvoudig zelf een spel kan maken. Microsoft hoopt dat de Windows-versie voor scholen aantrekkelijker te gebruiken is, omdat er geen spelcomputer met accessoires aangeschaft hoeft te worden.

Kodu-ontwikkelaar Matthew MacLaurin kwam op het idee om het spel te gaan maken toen hij zag hoe zijn driejarige dochter toekeek terwijl zijn vrouw Facebook gebruikte. Hij vergeleek die ervaring met zijn eerste computergebruik. "Mensen van mijn generatie raakten bekend met computers door met programmeren iets uit niets te maken", aldus MacLaurin. Hij hoopt dat Kodu de huidige generatie kinderen opnieuw kennis kan laten maken met die 'magie'.

Volgens Microsoft is Kodu tot nu toe een bescheiden succes geweest. De softwaregigant zegt dat de Xbox 360-versie 200.000 keer is gedownload en er zijn wereldwijd zestig onderwijsinstellingen die Kodu gebruiken om kinderen met programmeren te laten kennismaken. Volgens een ouder die met Kodu-lessen op een basisschool in de Verenigde Staten helpt, zijn de kinderen positief verrast over de mogelijkheden van het 'spelbouwspel'.

De technical preview van Kodu voor Windows is te downloaden van de website van de spelmaker. Microsoft heeft geen systeemeisen opgegeven; het Redmondse bedrijf heeft als doelstelling Kodu op zoveel mogelijk systemen te laten draaien. Ook is nog onbekend wanneer de uiteindelijke versie uitkomt en hoe duur deze zal zijn. De volledige Xbox 360-versie kost 400 Microsoft Points, omgerekend 4,80 euro.