Amazon heeft zijn eigen 3d-game engine uitgebracht. De Amazon Lumberyard-engine is gratis te gebruiken en is gebaseerd op Crytek's CryEngine. Voor online multiplayer biedt Amazon zijn GameLift service aan waar wel een prijs aanhangt.
Lumberyard is beschikbaar in bèta en moet uiteindelijk worden gebruikt voor de ontwikkeling van games voor pc, console, mobiel en virtual reality. De engine maakt gebruik van Amazon's eigen sdk voor C++. Met Lumberyard biedt Amazon ontwikkelaars een editor met personage en animatie-editors, interface-editors, maar ook met effecten zoals voor het weer en kleding. Ontwikkelaars hebben verder volledige toegang tot de broncode.
Ontwikkelaar id Software heeft de broncode van de Doom 3- engine vrijgegeven. De release liep enige vertraging op omdat een gebruikte techniek in de engine veel leek op eentje waar Creative patent op heeft. Die code is inmiddels herschreven.
De broncode is voor iedereen onder de GPL V3-licentie te downloaden vanaf Github.com, meldt id Software-oprichter John Carmack. De begeleidende uitleg laat weten dat de sourcecode geen gamebestanden bevat, die zullen gebruikers uit de volledige versie moeten destilleren. Wel worden projectbestanden meegeleverd voor Visual Studio 2010, Scons en Xcode, zodat mensen onder Windows, Linux en OS X aan de slag kunnen.
Het readme-bestand vermeldt specifiek dat er geen gebruik meer gemaakt wordt van functionaliteit die bekendstaat als Carmacks Reverse. Bij deze depth fail-methode wordt de stencil buffer van de grafische chip gebruikt om te bepalen of er shadow volumes achter een voorwerp gerenderd moeten worden. Creative bleek op een vergelijkbare techniek een patent te hebben waardoor id Software genoodzaakt was de code te herschrijven. Volgens Carmack hoefden uiteindelijk maar zes regels code aangepast te worden.
De aankondiging dat ook de Doom 3-engine zou worden vrijgegeven werd in augustus dit jaar op Quakecon gedaan. De developer houdt hiermee een lange traditie in stand; sinds Wolfenstein 3D heeft id de broncode van game engines geopenbaard.
In het verleden hebben geïnteresseerde ontwikkelaars de vrijgegeven code van id Software verbeterd, gebruikt als basis voor nieuwe games en geport naar andere platformen. Volgens Carmack zal de source van id Tech 5, de engine van Rage, ook ooit openbaar worden gemaakt, maar kan dat nog wel 'een jaar of tien' duren.
Epic heeft op Adobe's MAX 2011-conferentie een versie van Unreal Engine 3 getoond die draait op Flash. De verbeteringen van Flash Player 11 maken het mogelijk om de engine te porten en Unreal Tournament 3 speelbaar te maken.
Epic Games-ceo Tim Sweeney toonde de Flash-versie van het schietspel Unreal Tournament 3 op Adobe's MAX 2011-conferentie. Het schietspel draait op Unreal Engine 3, de motor die Epic zelf gebruikt voor Gears of War 3 en die door veel ontwikkelaars in licentie is genomen.
De port is mogelijk gemaakt door de verbeteringen van Flash Player 11, in het bijzonder de Molehill-api die hardwarematige versnelling in zowel 2d- als 3d-modus mogelijk maakt. Volgens Adobe zijn met de nieuwe Flash Player 'consoleachtige graphics' mogelijk. Volgens Sweeny draait de Flash-port van Unreal Tournament 3 op een hoger detailniveau dan de PlayStation 3- en Xbox 360-versies.
Unreal Development Kit - UDK is Unreal Engine 3 – the complete professional development framework. All the tools you need to create great games, advanced visualizations and detailed 3D simulations. The best tools in the industry are in your hands.
Gameontwikkelaar Crytek gaat zijn CryEngine 3 gratis beschikbaar stellen voor niet-commercieel gebruik. De gratis ontwikkelkit zal regelmatig van updates worden voorzien om zo gelijk te blijven aan de versie die Crytek zelf gebruikt.
Crytek hoopt met het beschikbaar stellen van de sdk het gebruik van zijn engine te vergroten. Ontwikkelaars kunnen de engine en bijbehorende sdk gratis downloaden, maar mogen geen geld vragen voor de games die ermee gemaakt worden. Als een project uiteindelijk wel commercieel wordt aangeboden dan zal een licentie afgenomen moeten worden.
Volgens Crytek is de sdk niet alleen geschikt om mods van bestaande games te maken, maar zijn alle benodigde tools aanwezig om een volledig nieuw spel van de grond af op te bouwen. De sdk is 658MB groot en kan op de site van de CryDev-community gedownload worden.